Den Danske Scenekunstskole 2021
Dette projekt undersøger, hvordan immersive teknologier som Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR) forandrer måden, vi fortæller historier på i teatret og måden, vi producerer scenekunst.
Projektholder: Jeppe Lawaetz
AR og VR (XR teknologier) sætter publikum i centrum for oplevelsen ved at kalibrere alt i forhold til tilskuerens krop og et 360 graders perspektiv. Samtidig udfordrer teknologierne vores måde at fortælle historier på. XR teknologier åbner for et oplevelsesrum, hvor publikum ikke længere bliver ført gennem en historie i et nøje planlagt samspil mellem dramaturgi, teknik og handling, men selv kan have indflydelse på oplevelsens samlede forløb. Handlingen bevæger sig ikke nødvendigvis fra A til B, men kan befinde sig et sted mellem A og B, hvor publikum får deres egen individuelle oplevelse.
Dette KUV-projekt undersøger betydningen for den dramaturgiske opbygning af en fortælling ved indførelsen af XR-teknologier i scenekunsten. Samtidig undersøger projektet hvordan samarbejdsstrukturer og produktionsformer kommer til at se ud i forbindelse med de nye teknologier, og om det er muligt at konvertere de scenekunstneriske fagligheder ind i dette felt.
Projekt periode 2021-2022
Instruktion: Tue Biering
Manuskript: Anna Bro
Dramaturg: Anna Lawaetz, Lawaetz Aesthetics
Programmering: Lisbeth Rasmussen
Projektleder: Jeppe Lawaetz, Lawaetz Aesthetics
Skuespillere: Eja Rhea Mathea Due, Lasse Steen Jensen, Lise Lauenblad
Speak: Thomas Winther
Oversætter: Paul Russell Garrett
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes